February 13, 2025
Varför logistikföretag väljer RCS som sitt nya kommunikationssätt
Att kommunicera effektivt och säkert med sina kunder har aldrig varit viktigare, och några som har koll på detta är logistikföretagen. Just nu går många bolag över till RCS i sin kundkommunikation för att minska avbrutna köp, öka kundnöjdheten och förbättra kundtjänstens effektivitet.
RCS är i sig ingen nyhet, det har funnits som kommunikationssätt i appar som Whatsapp och Messenger i flera år. Men för vanliga meddelanden, det vill säga SMS, har RCS hittills bara fungerat för Android-användare. Men under 2024 gick Apple ut med att de nu bygger in support för RCS i sina iPhones och logistikföretagen är nu snabba på att hoppa på denna möjlighet som kommer leda till flera fördelar både för bolagen och dess kunder.
Vad är RCS?
RCS, eller Rich Communication Services, är en teknik som låter företag skicka mer interaktiva och engagerande meddelanden än vanliga SMS. Med RCS kan du inkludera videos, ljudfiler och skräddarsydda knappar i dina meddelanden, vilket skapar en mer dynamisk och personlig kundupplevelse. Dessutom kan all data samlas in och analyseras för att förbättra framtida kommunikation.
Hur kan logistikföretag använda RCS?
RCS kommer att öka ofantligt i popularitet nu när både Android- och Apple-användare kommer kunna dra nytta av det. Det kommer innebära en mer positiv upplevelse för kunderna, men också nya möjligheter för logistikföretagen att optimera sina processer och skapa fler affärsmöjligheter. Här är några exempel.
1. Effektivare kundtjänst
Kunder har ofta frågor om produkter, leveranser eller returer. Istället för att hantera varje fråga individuellt kan ni skicka automatiserade, skräddarsydda meddelanden och därmed spara en hel del tid. Med RCS kan ni även inkludera knappar i meddelanden för snabba svar, vilket minskar behovet av långa konversationer.
2. Interaktiv kommunikation
Traditionell SMS-kommunikation är ofta enkelriktad, där information som skåpkoder eller leveransuppdateringar skickas ut till kunden. Med RCS kan logistikföretagen skapa en mer interaktiv dialog, där kunden får chansen att kommunicera tillbaka och visa att de har tagit del av informationen. I SMS:et kan de även justera leveranstider eller förlänga upphämtningstider, utan att behöva gå in i någon app!
3. Påminnelser
Det är lätt att glömma att hämta ut paket när livet är hektiskt. Automatiserade påminnelser via RCS kan minska antalet missade upphämtningar, vilket leder till nöjdare kunder och bättre affärsresultat för er.
4. Verifierad avsändare
Dina kunder behöver inte oroa sig för bedragare när du använder RCS, eftersom du kommer vara en s.k. “verifierad avsändare”. Det innebär att ni går igenom en verifieringsprocess för att säkerställa att era meddelanden faktiskt kommer från er. Från ett kundperspektiv skapar detta en högre nivå av förtroende och trygghet.
5. End-to-end-kryptering
Med RCS är era meddelanden end-to-end-krypterade. Det innebär att meddelandena krypteras på avsändarens enhet och dekrypteras först på mottagarens enhet. Ingen tredje part, inklusive tjänsteleverantören (som Google), kan läsa meddelandena under överföringen. På så sätt kan både ni och era kunder vara säkra på att kommunikationen inte avlyssnas eller manipuleras.
Så kan Generic hjälpa dig
Vi på Generic hjälper dig gärna att komma igång med RCS i er kundkommunikation. Vi gör en grundlig behovsanalys för att skapa en lösning som passar just era behov. Därefter sätter vi upp allt tekniskt och finns tillgängliga dygnet runt för att svara på eventuella frågor, så att ni kan bli experter på er investering i RCS och nå era önskade resultat.