Print

“Med korta leveransfönster är snabb och korrekt dialog viktigt.”

Att handeln förändras från butiksköp till e-handel med hemleverans är givetvis en uppsida för logistikaktörer. Men för att säkra konkurrenskraften krävs att man hela tiden utvecklas och tänker nytt. Att digitalisera last mile-flödet, det vill säga leveransen från lager till slutkund, är ett sätt för Gordon Delivery att förändra och framförallt förbättra serviceupplevelsen.
– Vi stöttar e-handlaren genom hela resan, från mottagen order till den nöjda kunden som tar emot sin leverans, säger Ali Ghoce, grundare och VD på Gordon Delivery.

Ali Ghoce grundade Gordon Delivery med målsättningen att förändra serviceupplevelsen inom e-handeln. När det enda fysiska mötet konsumenten har med e-butiken är transportören är det viktigt att ta ansvar för slutkundens upplevelse.

– För att vara konkurrenskraftiga är det därför viktigt att bygga verksamheten utifrån dagens och morgondagens konsumentbehov, menar Ali.

I gränslandet e-handel, digitalisering och logistik

Gordon Delivery arbetar i gränslandet mellan e-handel, digitalisering och logistik. De har tre erbjudanden, Delivery som är själva transporten, Last Mile-plattformen för att digitalisera hela e-handlarens flöde samt Optimering, samordning och effektivisering av logistik. Gordons målgrupp är dagligvaruhandeln och de utför endast kyltransporter från e-handlarnas butiker och lager till konsument.

Effektiv kommunikation med kunder och förare

Gordon Delivery anlitar Generic för den digitala kundkommunikationen. Kunder får detaljerad leveransinformation, kan spåra en leverans som är på gång och dessutom sätta betyg på hela upplevelsen. Generics tjänster används även för att effektivt kommunicera med förare, t.ex. för att med kort varsel göra förändringar i den planerade rutten.
– Vi arbetar med korta leveransfönster på ca 15-45 minuter vilket gör att snabb, korrekt och effektiv kommunikation blir extra viktigt, menar Ali.

Snabb och tillgänglig tjänst

Generics lösning för Gordon Delivery är själva kundkommunikationen, att skicka SMS till mottagarna.
– Tjänstens tillförlitlighet, att den alltid finns tillgänglig och att vi kan vara säkra på att meddelandet snabbt når vår kund var två väldigt viktiga kriterier i vår utvärdering av leverantör, säger Ali.

Ett meddelande som inte når fram innebär en hög belastning som kostar både tid och pengar för kundtjänsten vilket leder till missnöjda kunder.

– Att vi som leverantör har samma uppfattning som vår kund om när en försändelse kommer att levereras är, som vi ser det, A och O för en nöjd kund. slår Ali fast.

Tvåvägskommunikation som loggas

För Gordon Delivery är tvåvägskommunikationen med förarna mycket viktig. Dialogen loggas eftersom flera parter behöver komma åt informationen, både Gordons trafikledning och e-handlarna. På så sätt får alla samma information och har möjlighet att skriva i samma konversationstråd vilket leder till betydligt färre missförstånd.

Det är också viktigt för förarna att kunna ge realtidsinformation. Föraren kan t ex fråga kundtjänst om en portkod, få svar direkt och utföra leveransen utan en bomkörning.

En innovativ samarbetspartner

En samarbetspartner som står för nytänkande och långsiktigt relationsbyggande var vad Gordon Delivery sökte. Dessutom var det viktigt med en enkel men kraftfull och pålitlig teknisk lösning. Generic visade sig möta förväntningarna.
– Vi behöver en stabil tjänst som alltid fungerar och det får vi med Generic, sammanfattar Ali Ghoce.

DELA MED DIG AV OSS!