november 16, 2016

Hjärntillskott Executive Day 2016

Hjarntillskott2016 4

Det blev inspiration för både hjärna och hjärta när Generic Mobile besökte Stockholmsmässan den 8 november på Bestseller PR:s heldag med några av världens främsta föredragshållare. Precis som förra året hade Generic Mobiles säljorganisation bjudit in några viktiga kunder som också fick ta del av framtidsscenarier, strategiska framgångstips och även hjärtskärande berättelser från Victoriahallens scen.

Till det senare hörde Monica Lewinskys berättelse om hur hon i slutet av 1990-talet hängdes ut offentligt med sitt privatliv i tidningar, radio och tv över världen. Hon var också en av de första att drabbas av nätmobbning på ett ungt internet. Djupt berörande var Nando Parrado, en av 16 överlevande från flygkraschen i Anderna 1972 som satt fast i isande kyla på nästan 6000 meters höjd i 72 dygn innan räddningen kom. Mer affärsstrategiska och säljinriktade var föredragen av ledarskapsrådgivaren Stephen M.R. Covey, Silicon Valley-baserade Nilofer Merchantoch framtidsstrategen Mike Walsh.

INSPIRERANDE

Dagen blev full av intryck och kloka insikter och erfarenheter förmedlade från scenen. Moderator var journalisten Lydia Cappolicchio som också förmedlade frågor från det välfyllda auditoriet. Både Generic Mobiles säljare och ansvariga från de inbjudna kunderna Telia, Tele 2 och CUB var nöjda med dagen.
– Det var inspirerande på flera sätt, sa Fredrik Åhlén, produktchef på Telia Company som driver Call Guide.
– Kanske inte i första hand för att man lärde sig nytt utan för att man blev påmind om sådant man känner till på ett nytt sätt av skickliga ledare. Jag tycker att man fick inspiration på ett personligt plan också, lika mycket som professionellt, sa Fredrik Åhlén.

FÖRTROENDE – GRUNDEN TILL FRAMGÅNG

Stephen M.R. Covey från USA inledde dagen med att prata om förtroende och tilltro som den mest grundläggande och viktigaste ingrediensen i framgångsrikt företagande och försäljning. Utan ”trust” blir allting svårare, tar längre tid och kostar mer. Det gäller i det lilla och det stora, privat och i
organisationer, mellan företaget och dess kunder och i samhället i stort.
Förtroende och tillit är grunden som gör det möjligt att skapa något bra och nå framgång med det man gör.

Stephen Covey är entreprenör och rådgivare inom ledarskap, etik, förtroende och effektivitet, och har bl.a. skrivit boken ”Speed of Trust”, där han bryter med föreställningen om att förtroende mest handlar om mjuka, sociala faktorer. Förtroende är en ekonomisk faktor, menar Covey, som går att mäta och lära sig – något som kan göra organisationer mer lönsamma, människor mer stödjande och relationer mer energifyllda. På seminariet beskrev han metoderna han använder sig av när han hjälper företag och ledare att skapa och bygga förtroende.

NY TALANG – MENING & MÅL – KULTUR

Nilofer Merchant, som är baserad i Silicon Valley, USA och har startat mängder av framgångsrika företag de senaste 20 åren, pratade om vår tid som ”the Social Era” – till skillnad från den industriella eran och tjänstesamhället. Hon menade att framgång i affärer på 2000-talet kräver att vi ”letar runt hörnet”, är villiga att lära om och river de traditionella organisationerna. Merchant lyfte fram förmågan att hitta talang (Talent), syfte och mening med verksamheten (Purpose) och kultur (Culture) som de viktigaste beståndsdelarna i modernt och framgångsrikt företagande. Hon påminde också om att de bästa idéerna kan komma därifrån man minst anar det. Därför måste ALLA i en organisation få vara med i utvecklandet.

KLICKA MED MEDKÄNSLA

Monica Lewinsky berättade om sina traumatiska upplevelser i slutet av 1990-talet då hon exponerades i medierna över hela världen på grund av sin affär med dåvarande presidenten i USA, Bill Clinton. Det var en hjärtskärande berättelse där hon bl.a. avslöjade att hon var nära att ta sitt liv. Monica Lewinskys tal – hon tog inte emot några frågor från publiken efteråt – utmynnade i krav och förhoppningar på mediesamhället och varje individs ansvar för sitt beteende på nätet: ”Vi måste börja se, läsa och höra nyheter med medkänsla med de inblandade. Vi måste lära oss att klicka, eller inte klicka, med medkänsla (compassion). Klicken är big business”, sa Monica Lewinsky.

STÄNDIG FÖRÄNDRING

Mike Walsh, som kallar sig ”futurist”, fortsatte med ett uppskattat föredrag under rubriken ”Designing your business for the 21st century”. Han pratade om hur vi måste studera och lära av våra barn för att förstå hur handel och affärer kommer att fungera om 20 år. Generationerna som vuxit upp med de digitala möjligheterna och tjänsterna från början beter sig annorlunda jämfört med tidigare generationer. Mike Walsh är vd för Tomorrow, ett globalt konsultföretag som arbetar med att utforma verksamheter för 2000-talet och sitter i styrelsen för The North Alliance, Skandinaviens största marknadsföringsgrupp. Hans viktigaste råd var: ”Bryt reglerna och rutinerna! Anställ folk som triggas av förändringar och det okända. Använd data för att undersöka den interna kulturen”.

NÄSTAN DÖD

Sist av talarna var Nando Parrado, 66 år från Uruguay. Hans berättelse lämnade inget öga torrt. Han fick en stående ovation efter sitt föredrag, vilket inte bara var beundran och fascination utan också medkänsla och sympati. Nando Parrado var en av 16 överlevande från flygkraschen i Anderna 1972 då ett rugbylag från Uruguay på väg till Santiago de Chile råkade ut för dåligt väder, felnavigering av piloterna och en fruktansvärd krasch mot en av bergstopparna högst upp i Anderna på nästan 6000 meters höjd. Flygplanet slogs itu och den främre delen med cockpit och nio rader med passagerare kanade 2500 meter ned längs en snöklädd sluttning. Det var ett under att inte alla 45 passagerarna dog omedelbart.

29 personer överlevde kraschen. Det dröjde 72 dagar innan räddningen kom. Sökandet efter dem ställdes in efter tio dagar eftersom bedömningen var att ingen kunde överleva under sådana omständigheter, bl.a. 30 minusgrader på nätterna, mer än max 48 timmar. Men det gjorde många. Bland annat genom teamwork och en närmast osannolik uppfinningsrikedom. Nando och två kamrater vandrade i iskyla, efter veckor vid flygplansvraket, under omänskliga vedermödor och i flera veckor från nedslagsplatsen till närheten av närmsta bergsby. När de räddades av helikoptrar hade ytterligare 13 av de överlevande dött och Nando vägde 45 kilo mindre. Han och de som räddades var nästan döda.

Berättelsen var hjärtskärande och gjorde ont, men innehöll också lärdomar om livet som gjorde intryck på alla i publiken. Nando Parrado, som var 19 år när olyckan skedde, berättade: ”Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva kärlek. Efter olyckan då jag förlorade min mamma, min syster och kamrater i rugbylaget, och efter räddningen, trodde jag att livet skulle bli tomt. Men det har blivit så rikt. Jag har fått tävla inom racing med bilar som jag älskar, jag mötte min fru i Belgien. Vi har varit gifta i 37 år nu. Jag har barn och barnbarn. Min pappa, som körde mig och min mor och syster till flygplatsen den där dagen 1972, fick ett långt liv. Jag är tacksam och glad och njuter av livet. Jag har haft tur.”

”Det jag vill säga – till er med ansvar för business och framgång för era företag är: Lev i nuet, intensivt. Kärlek och sammanhållning mellan människor är det enda viktiga!”

VIKTIG ARBETSDAG

– En sådan här dag kan vara en viktig arbetsdag, en dag med inspiration, nya intryck från skickliga talare och plats för eftertanke, säger Ivar Uttergård, affärsområdeschef för Generic Mobiles meddelandetjänster som tagit initiativet till Generic Mobiles deltagande tillsammans med kunder på Hjärntillskott Executive Day.

– Vi går till jobbet varje dag och är effektiva och högpresterande. Jag är glad
att våra partners på Telia Company, Tele 2 och CUB tog sig tid att vara med och tyckte dagen var givande – liksom jag och kollegorna på Generic Mobile tyckte. Det här gör vi igen!

Text och foto: Mikael Nilsson
för Generic MobileHjarntillskott2016 6Fyra av Generic Mobiles deltagare på Hjärntillskott Executive Day 2016. Närmast kameran Anders Lagher, Senior Account Manager på Tele 2 (t.v.) och Fredrik Åhlén, produktchef på Telia Company (t.h.). Vid mitten av lunchbordet Susanne Widlund, Key Account Manager och Magnus Rasmusson, produktchef, på Generic Mobile.

DELA MED DIG AV OSS!