maj 22, 2017

”Hjärntillskott”: Falska identiteter, digital kundhantering och sann effektivitet

Frank Agagnale

En amerikansk storbedragare som blev FBI-rådgivare, en belgisk expert på digital kundhantering och en svensk effektivitetsforskare. Det var den osannolika trion som föreläste på Bestseller PR:s vårseminarium ”Hjärntillskott” den 11 maj på Stockholmsmässan. Generic Mobile var där – som vanligt tillsammans med några inbjudna kunder. Denna gång från Sveriges Radio, Tele 2 och Telia Company.

De som har sett filmen ”Catch me if you can” med Leonardo DiCaprio i huvudrollen känner väl till Frank Abagnale och hans osannolika liv. Under fem år på 1960-talet gäckade den då unge mannen FBI och polisen med falska identiteter. Han löste in 2,5 miljoner dollar i falska checkar över hela USA och i 26 andra länder. Han lyckades bli anställd som bl.a. läkare, advokat och flygkapten – utan någon som helst utbildning. När han så småningom åkte fast dömdes han till tolv års fängelse, men släpptes efter fyra mot att han gick med på att börja arbeta åt FBI, som sedan dess har utnyttjat hans unika begåvning. Han är också säkerhetsrådgivare åt flera storföretag.

Frank Abagnale berättade utan omsvep sin otroliga historia och hur han sedan använt sina erfarenheter i samhällets tjänst. Han gav även handfasta råd om hur man kan minimera risken för att man själv eller ens företag ska utsättas för bedrägeri, förfalskning eller förskingring.

Belgaren Steven van Belleghem inledde dagen. Han är en framgångsrik entreprenör, expert på digital kundhantering, och berättade om hur man hanterar relationer i en modern digital värld. En av hans böcker, ”The Conversation Manager” har vunnit pris som mest innovativa marknadsföringsbok. Steven pratade om framtidens marknadsföring på ett inspirerande och provokativt sätt under rubriken ”When digital becomes human”.

Den svenske forskaren vid Handelshögskolan Niklas Modig, som är expert på ”Lean” och även har bott och forskat i Japan, effektivitetens hemland, avslutade halvdagen med att prata om vad han kallar effektivitetsparadoxen. Niklas Modig menar att vi många gånger har en felaktig syn på vad sann effektivitet är. I vår strävan att vara effektiva maximerar vi resursutnyttjandet, arbetar i öar i våra verksamheter och drivs av ”beläggningshets”. Men ju mer belagda vi är desto mer ineffektiv blir helheten. Väntan, dålig överblick, bristande information och felaktiga incitament gör att vi fokuserar på fel saker, menar Niklas Modig. Vad är då lösningen? Man skulle kunna sammanfatta det, mycket förenklat, i ”tillsammans”.

”Det här var, som det brukar vara på Bestsellers seminarier, en mycket inspirerande dag!”, sa Ivar Uttergård, affärsområdeschef för Generic Mobiles Meddelandetjänster, efter seminariet på Stockholmsmässan. ”Förutom att det alltid är några av världens mest berömda och eftertraktade talare som framträder inom områden som är relevanta för många branscher – men också allmänmänskligt intressant, ibland nästan filosofiskt – så är det viktigt och roligt att gå på det tillsammans med våra kunder. Det är halva nöjet”, säger Ivar Uttergård.

DELA MED DIG AV OSS!